Iako su od pojave weba kod nas prošla dva desetljeća, stanje hrvatskih web stranica je i dalje - loše.
I u priličnom zaostatku u odnosu na zemlje s kojima se pokušavamo uspoređivati.
Zašto? Dva su osnovna razloga: nedostatak financijskih sredstava i/ili nedostatak svijesti glede važnosti web stranica.
Nedostatak financija je prilično relativan podatak; ukoliko smo prisiljeni proširivati bazu kupaca, u marketing moramo ulagati.
Danas je web stranica temelj marketinga i od nje počinju sva dodatna ulaganja u reklamu (web oglašavanje).
Zašto? Jednostavno jer više ljudi ne reagiraju na "reklame na stari način" - zasićenost tržišta je dosegla gornje granice, a na klasične reklame se nitko ni ne obazire. Svi traže ono što im treba ili što žele. A za to postoji tražilica, odnosno Google.
Danas na Googleu dokazujete kvalitetu Vašeg proizvoda ili povoljnu cijenu. Ako nekog i prevarite - brzo će Vam se obiti o glavu; razni forumi i komentari korisnika pokazat će Vam što misle o Vama. Dugoročna šteta je nemjerljiva.
No, vratimo se na web stranice. Zašto su neke kvalitetne, a neke nisu? Prvo i osnovno, kvalitetne web stranice se programiraju. Tu nema govora o raznim besplatnim CMS sustavima (Wordpress, Joomla, Wix itd), kojima i nije cilj Vaš Google rejting, već isključivo jednostavnost izrade (dok oni zarađuju na prodaji dizajnerskih predložaka, dodatnim programima, reklamama itd).
Ako idemo na programiranje web stranica - to košta. Radno vrijeme košta. Ideja košta. Optimizacija košta. Čak i unatoč (ponekad suludim) spuštanjima cijena, neki minimum se ne može izbjeći. Ukratko: programiranje je skuplja varijanta od besplatnih CMS-ova, ali daleko kvalitetnija - čak i ako se koriste već neki zadani dizajni (koji su ranije korišteni). Tu se programira svaka web stranica sajta zasebno, što donosi glavnu prednost: mogućnost kvalitetne SEO optimizacije (bolji rejting Vaše firme i/ili proizvoda na tražilicama, Googleu).
Potpuno nova i dizajnerski originalna web stranica iziskuje barem 3 stručnjaka. Jedna je osoba za web dizajn, druga za programiranje, treća za optimizaciju. Srećom, hrvatsko tržište još uvijek većinom ne zahtijeva toliko specijalizirane stranice. Ali, ako razmišljate o nastupu na strana tržišta svakako razmislite o tome (Google npr. u Njemačkoj ne prikazuje iste rezulztate kao u Hrvatskoj).
Svi volimo čitati o tuđim iskustvima. Evo kakva su naša (a u poslu smo od samih početaka). Većina klijenata nije svjesna važnosti "svetoga trojstva": izrada web sajta, hosting i web marketing. Više o tim stavkama ćete moći čitati u našim sljedećim tekstovima.
No, što razmišljaju naši klijenti? Najiskrenije, većina se uopće ne obazire na statistiku - duboko su uvjereni da "starim metodama" mogu održavati ili proširivati posao. Istini za volju, to donekle i može funkcionirati - jer na webu su sasvim druga pravila. Što smo već spomenuli: kvaliteta i cijena. Netko će platiti skuplje zbog kvalitete, ali ako kvalitete nema - cijena mora biti jeftinija od konkurencije. Iako ima i "faktor daljine" (ako nije sve "online") - primjera radi, ako moram kupiti televizor, na oba mjesta isti model košta isto, otići ću tamo gdje mi je geografski bliže (benzin je danas bezobrazno skupa stavka), ili ću izračunati (cijena TV-a+cijena bezina).
Još pokoja o domaćim klijentima: osobno se ne mogu načuditi činjenici da 99% web stranicu smatra gotovim proizvodom i da ga više ne treba dirati. Tu treba znati jednu osnovnu stvar: sajt koji je postavljen godinama, Google (tražilica) počinje tretirati kao i da ne postoji - dakle, neće Vas više biti na rezultatima pretraživanja. Nužno je raditi neke izmjene - barem nekih dijelova teksta, dodavati neke stranice, nove usluge, nove proizvode, akcije, bilo što... Naravno, tu ne računamo krajnosti (ne radite više obradu metala nego npr. obradu drveta) - tad cijeli proces kreće ispočetka - kao da ste napravili novi sajt...
Nekoliko savjeta - ukratko: ako želite Google rejting ("biti pri vrhu"), izbjegavajte Wordpress, Joomlu itd., te bar jednom mjesečno obnovite sajt novim sadržajem. Ulažite u web marketing - ljudi danas preko weba traže Vaše proizvode; pokažite im da ste tu (novine, radio i TV su zanemarivi). Postavljanje web stranica prepustite stručnjacima - sve je važno: od imena domene, preko programiranja i hostinga, do tekstova. Definirajte tržište - nije isto raditi web stranice za Njemačku ili za Hrvatsku.... Dizajn? Prepustite glavnu riječ stručnjacima - ne gledajte što se Vama sviđa (a prijatelji su skloni laskanju)....
Kako je već dosta vremena prošlo od pojave interneta kod nas (1995), tako je i dobar dio firmi već postavio svoje web stranice i polako uviđa greške. Da nije višegodišnje krize, stvari bi već otišle puno dalje, no vidimo da se i ovako mijenjaju na bolje, makar presporo. Bilo da ćete web stranice koristiti za direktnu prodaju ili samo kao sredstvo za dolazak do kupaca, nemojte smetnuti s uma ove savjete. Vjerujte, trebat će Vam, i to brže nego što mislite (a tada će za većinu biti kasno)!
(Saša Arežina, 16.11.2016.)
Nazad